Ja klopt, maar dat is meer het grove werk, en wordt nog steeds toegepast.
Denk aan chassis van vrachtauto's / restoratie van schepen en stoomtreinen.
Die op de foto is meer voor het lichte blik werk.
Je steekt de klinknagel door een gat van de materialen, en dat kleine gat plaats je over de steel van de klinknagel
en dan een flinke klap er op geven (op halen) dit is om het zo strak mogelijk te maken/ speling weghalen.
Dan het grotere gat op de steel en die geef je een paar ferme klappen met de hamer.
Daardoor krijg je een mooie bolle kop op de klinknagel.
In het kort: om delen aan elkaar te bevestigen.
Ik heb nog wat foto's bijgevoegd van een zg. kammenbakje, dit was een toen werkstuk van de L.T.S. in de jaren 70. Hangt na al die jaren nog steeds in mijn werkplaats om heel klein gereedschap op de bergen wat anders, zoek raakt.
Na 50 jaar nog altijd zinvol en actief dat noem ik pas "duurzaam"